Neděle, 27 listopadu, 2022
aktualne

Plán obnovy by měl výrazněji zohledňovat potenciál plynárenství

Plán obnovy a odolnosti SR považuje Asociace zaměstnavatelských svazů a sdružení (AZZZ) za velmi důležitý strategický dokument na obnovu ekonomiky.
Plán obnovy a odolnosti SR považuje Asociace zaměstnavatelských svazů a sdružení (AZZZ) za velmi důležitý strategický dokument na obnovu ekonomiky. Oproti zveřejněnému znění, které Ministerstvo financí (MF) SR posunulo do meziresortního připomínkového řízení, by však měl výrazněji zohledňovat současný i budoucí potenciál plynárenství, uvedli pro TASR ve společném stanovisku AZZZ a její člen Slovenský plynárenský a naftový svaz (SPNZ).

„Vítáme, že návrh plánu obnovy a odolnosti vytváří prostor pro zvyšování energetické účinnosti budov prostřednictvím rekonstrukce veřejných a historických budov a rodinných domů. Komplexní obnova budov včetně náhrady vysokoemisných kotlů spalujících tuhá paliva nízkoemisními alternativami i s využitím zemního plynu je klíčová pro dosažení cílů nejen v oblasti boje s klimatickou změnou, ale také v zájmu zlepšení kvality ovzduší, „uvedli zástupci zaměstnavatelů.

SPNZ je spokojen s tím, že oblast skladování energie je také součástí plánu obnovy. Svaz zároveň věří, že při implementaci plán poskytne prostor i na podporu inovativních projektů zaměřených na skladování energie z obnovitelných zdrojů s využitím potenciálu a kapacity stávajících podzemních zásobníků a synergií s plynárenství.

Pozitivní je podle svazu vyčlenění prostředků pro takzvaný repowering obnovitelných zdrojů včetně bioplynových stanic. Podpora by však měla být přístupná i pro budování nových zdrojů výroby biometanu ze separovaného sběru biologicky rozložitelného odpadu.

AZZZ a SPNZ by chtěli, aby plán obnovy v oblasti dopravy zohlednil potenciál biometanu i při podpoře čisté mobility a budování její infrastruktury. „Pohon na bioCNG / bioLNG je z hlediska dosahu na změnu klimatu a emise skleníkových plynů plnohodnotnou alternativou k elektromobilitě,“ připomněli zaměstnavatelé.

SPNZ vnímá pozitivně i návrh na podporu budování vodíkových stanic. Výše dotace 50% pro účely výstavby vodíkové infrastruktury bez zvláštní podpory nákupu vodíkových vozidel však podle svazu nevytváří dostatečný prostor pro vybudování alespoň minimálního rozsahu infrastruktury. „V zájmu rozvoje vodíkové mobility proto navrhujeme, aby byla podpora v této oblasti zvýšená,“ dodal svaz.

Related articles

Comments

SEO článek

Nejnovější články

Reklama

magazín
magazín
magazín
magazín