Čtvrtek, 20 ledna, 2022
aktualne

Hodnota, cena a kvalita nejsou totéž

Vybrat si konkrétní akce není vůbec jednoduché. Bez potřebného průzkumu zázraky nečekejte, ačkoli doporučení mohou znít jednoznačně. Ani hvězdné jména negarantují, že je čeká raketový růst a vy díky němu zbohatnete.
Drobní investoři milují společnosti jako Coca-Cola, Kimberly-Clark a Campbell Soup, každá z nich je stabilní a vyspělá. Měli pohádkovou minulost, příjmy jim rostly po celá desetiletí. Zažili slávu, ale dny růstu jsou však pro ně již minulostí. Jejich trhy jsou vyspělé a podíl konkurence vysoký. Mohou inovovat kolik chtějí, ale spotřebitelé již nebudou pít více sycených nápojů, nebudou nosit více plen nebo jíst více polévek z konzervy.

Pokud byste se podívali na účetní závěrku těchto společností, byli byste vážně překvapeni. Uviděli byste stereotypní obraz firemní stáří. Výnosy roky nerostly a v mnoha případech spíše poklesly. Některé z nich dokázali vytisknout o něco vyšší příjmy ze stagnujících výnosů prostřednictvím snižování nákladů, ale tato strategie má své limity. Tyto firmy zde budou io deset let, ale jejich ziskovost se pravděpodobně nebude velmi lišit od současné úrovně, nebude mnohem vyšší, ale pravděpodobně ani mnohem nižší. Při pohledu na burzovní grafy těchto společností však vidíte něco jiného, ​​jak se akcie za ostatních pár let vertikálně posunuly. Takový obraz tedy vidí investoři, starých kohoutů, kteří se vydávají za jarní kuřata.

Hodnota, cena a kvalita nejsou totéž

Dobrým příkladem je Coca Cola. Na rozdíl od vlády USA tato firma nemá licenci na tištění peněz (ani jaderné zbraně). Je to však silná globální značka, takže investory nezajímá její finanční životaschopnost, a tak společnosti půjčují peníze, jako by to byla vláda USA, s velmi nízkou prémií. Investoři to ignorují, zaměřují se pouze na jedinečný a značně vypouklý přínos, a tím je dividendový výnos. S třemi procenty vypadá jako Gulliver v zemi Liliputánů. Investoři tak ignorují nepříjemnou pravdu, že za tuto dividendu platí velmi vysokou cenu. Coke se obchoduje s 23-násobkem jejích příjmů. Není to poprvé (ani naposledy), co se něco takového děje s akciemi této firmy. Investoři, kteří akcie Coca Cola v roce 1998 nakoupili, ztratily 50 procent oproti nákupu o deset let později a nedokázali se posbírat ani za více než 15 let.

A tím se dostáváme k problému lesklé návnady, která časem ztrácí svou atraktivitu. Investoři vyplácejí 23-násobek za velmi vyspělé podnikání. Spotřeba ikonických sycených nápojů z dílny Coca Coly klesá na rozvinutých trzích kde se do popředí dostává otázka zdravé výživy. To je jasně vidět na výsledovce. Tržby a výnosy se za poslední desetiletí propadly. Řekněme, že Cola udělá to, co za poslední desetiletí nedokázala, zvýší zisk o 3 procenta ročně, a to i přes posunu v preferencích spotřebitelů od nápojů na bázi cukru a chemicky upravených (dietních) nápojů. Pokud se na konci této cesty poměr ceny akcií a výnosů ustálí na více či méně oprávněném 13 až 15-násobku, potom investoři ztratí ročně několik procentních bodů na poklesu ceny akcií Coly. Většina dividend tedy bude vymazána erozí ukazatele P / E, což je poměr tržní ceny akcie k čistému zisku na 1 akcii za dané období společnosti.

Related articles

Comments

SEO článek

Nejnovější články

Reklama

magazín
magazín
magazín
magazín